Tuesday 6 February 2007

de chief op marktbezoek

Gisterenmiddag toevallig in de stad, op naar het taxistation. Blijkt plots de straat afgezet, alle winkels toe, en komt er onder luid gejoel een enorme massa aangestormd. Mooi uitgedost met takken, messen, machetes, zwaarden, bijlen, knuppels en pistolen. toch even slikken, maar geen nood: "it's a traditional thing". Blijkt dat de chief van Tamale op marktbezoek ging, en dat -vergeef me mijn taalgebruik, maar dat was echt het eerste wat in me opkwam- die bende uitgelaten bosjesmensen hem daarbij gingen 'helpen'.
Nu, de traditie wil dat als de chief de markt inspecteert, hij bij elk kraampje wat krijgt. Maar wat je geeft aan de chief kan nooit genoeg zijn, dus mogen zijn helpers meer nemen en naar zijn huis brengen. Ok, tradities, heel mooi, maar waar er ten tijde van het ontstaan van deze niet veel meer dan mais en yam verkocht werd op een beperkt aantal kraampjes, zijn dat nu ook (weliswaar valse) horloges, computeronderdelen, gsm's en zomeer. Vandaar de honderden "Dagombers" (=oorspronkelijke inwoners van Tamale) die heel gewillig knechtje spelen van de chief en als gekken door de stad rennen en alles wat ze te pakken kunnen krijgen meegraaien. En dat wordt vervolgens heus niet naar de chief's palace gebracht natuurlijk...
Het hoogbezoek wordt wel een paar dagen van tevoren aangekondigd, en de verkopers openen hun winkel dan logischerwijs gewoon niet of komen niet naar hun marktkraam. Maar hier en daar is er wel een ongelukkige ziel die het nieuws niet op tijd opgevangen heeft en onwetend goeie zaken staat te doen, of een vrachtwagen vol zeep die vast komt te staan in het verkeer, of een 'carriergirl' die met haar koopwaar op haar hoofd voorbij komt lopen, of een winkel waarvan de hekken niet opgewassen zijn tegen de bijlen.... en die zijn dan alles kwijt... een ongelukkige man die zen shop geopend had en die probeerde te verdedigen moest t zelfs met zen leven bekopen. en af te leiden uit de manier waarop ze met hun messen liepen te zwaaien, kan het niet anders dan dat er nog gewonden gevallen zijn.
en de politie? die zet simpelweg de straat af voor het verkeer, een vrije doortocht voor 'de chief en zen stoet'. een georganiseerde steeltocht dus, mooi!
en ik... ik voelde me, ondanks de geruststellingen van de Ghanezen rondom me die het best grappig vonden, voor t eerst hier in Ghana toch wel een beetje onveilig, daar in dat omsingelde taxistation. Er nog nooit zo naar uitgekeken in die sauna op wieltjes te kunnen stappen van zodra de weg weer vrij was.

2 comments:

Anonymous said...

Djie,
ik ben er nu wel twee weken geweest, maar dit is toch ff een brug te ver om mij voor te stellen...
Soms zijn het toch echt wel clashes van dingen die in je hoofd gescheiden zitten en die in werkelijkheid opeens samenkomen.

Pft

Unknown said...

Een man moest het met zijn leven bekopen... ola, minder