Monday 11 December 2006

over slangen en recyclage

buiten aan het huis, gesprek met de gastmama over alle beestjes die hier zitten - en dat zijn er veel!! zoals gezegd zowat overal kippen, geiten en koeien, zelfs midden op straat. Blijft ook verschieten als je rustig een boek zit te lezen en er plots een stier op twee meter van jou staat te grazen, als je je kamer uitkomt en op twee reuzegrote varkens botst en telkens er een salamander tussen je voeten wegspringt. En dan de spinnen... in alle formaten, degene die ik tot voor enkele weken groot noemde en waarvoor ik steevast de mama of papa of andere durver zou roepen om ze te verwijderen, kan k al de baas, maar vorige week moet er zowat t grootste exemplaar van heel Tamale op men muur gezeten hebben! snel onder men veilige muskietennet (wat ben ik blij dat ik dat meeheb) kruipen en hopen dat ze de volgende morgen verdwenen is. Maar erger dan spinnen zijn de kakkerlakken, wist niet dat die in zulke formaten bestaan! Vooral interessant in sommige huizen waar ze rond de "wc-bril" rondzwerven. En om het beestenfeest compleet te maken, 'the dog has given birth'! Mijn gastgezin heeft dus een hond, verschoning, wel zeven nu! en dat allemaal in het hokje naast mijn douchehokje waar geen deur voor is.... als grote hondenliefhebber vind ik dat natuurlijk fantastisch :-)
Maar dus, ons gesprek...
-en zijn hier slangen?
-hier bij het huis heb ik er nog geen gezien, maar ik ben er zeker van dat er daar verder in de struiken wel zitten
-hmmm, dan blijf ik daar liever weg denk ik
-ja, je kan je vuil in een zak verzamelen op je kamer, dan hoef je het niet elke keer te gaan weggooien daar
-ah ja...

en hiermee kan je je misschien voorstellen hoe het hier met de natuur gesteld is, en hoe het er over enkele jaren mee gesteld zal zijn. Een vuilbak valt hier nergens te bespeuren op straat, de enige oplossing is droppen langs de kant van de weg. en voor zover ik me kan voorstellen, kan je met je huisvuil ook nergens anders naartoe dan 'naar de struiken of de bosjes' of wat dan ook...

No comments: